Sådan sætter du mål og påvirker dit indre styresystem til at nå dem

nytårsfortsætDe færreste når deres mål  Bliv en af de færreste

Mange har nytårsforsæt, men de færreste når dem og endnu flere sætter ikke mål og når dem dermed heller ikke. Ved at gå igennem nedenstående vil du øge dine chancer for at nå dem betragteligt. Tidligere undlod jeg ofte at sætte mål og skrev dem heller ikke ned. Tænkte det var besværligt og tog lang tid, det skulle formuleres rigtigt osv. Nu om dage skriver jeg mine mål ned og tegner dem, fordi det øger chancerne for at nå dem. Så bare tænk på, hvad der er det allervigtigste for dig. Tag et stykke papir, skriv det ned. Lav derefter en simpel tegning, symbol eller billede af det. Hvis du gør det, er du nået rigtig langt og godt på vej mod målet. Det er faktisk vigtigere, at du gør det, end at du læser resten af dette indlæg. Bagefter kan du læse videre og udforske målet yderligere, hvis du har lyst.

Sæt et mål som vil gøre en forskel for dit liv. Et mål der gør dig glad at tænke på, Et mål der øger din livskvalitet eller på anden måde giver mening for dig…og HUSK du kan gøre det nu.

Dit mål skal være vigtigt for dig, ellers drop det. Find et der er vigtigt!

Vi gør ting i vores liv af forskellige årsager. Nogle ting gør vi, fordi det er i tråd med det, der virkelig betyder noget for os. Andre ting gør vi af årsager, som faktisk ikke er rigtige for os. Som f.eks. fordi andre forventer det, det er normen, vi er bange for det ukendte, eller blot fordi det er blevet en vane. Det kræver altid noget at nå et mål, i form af energi, tid, penge, arbejde, afsavn mm. Og derfor er det vigtigt at vide, om målet er vigtigt nok for dig til at gøre indsatsen.

Når du har sat dig selv et mål, så spørg dig selv: “Hvorfor er det vigtigt for dig at nå det mål? Mærk efter, om det er værd at gå efter målet eller ej. Er det indsatsen værd? Hvis det har værdi, så gå efter det og ellers lad vær, og hav fred med det. Hvis du vil læse mere om, hvorfor dit hvorfor er så vigtigt, kan du læse min avisklumme: “Du skal kende dit hvorfor” Her

På en projektlederuddannelse for 20 år siden lærte jeg, at det er bedre at fejle i at nå det rigtige mål, end at nå et uvigtigt mål. I førstnævnte tilfælde har vi nemlig lært, hvad der ikke virker og er derfor tættere på målet, end hvis vi ikke havde forsøgt. Og i det andet tilfælde har vi spildt liv, tid og ressourcer på noget uvæsentligt. Pointen er altså gå efter et vigtigt mål.

Sådan øger du chancerne for at nå dit mål

Når du har et mål, som er vigtigt for dig, er det tid til at formulere det på en måde, som øger betingelserne for, at dit mål bliver en realitet i fremtiden. De er:

Målet skal være positivt formuleret

Det er vigtigt fordi dele af hjernen ikke forstår ikke, så hvis du siger: “Jeg vil ikke være overvægtig eller i dårlige relationer”, så tænker du på overvægt og dårlige relationer, netop det du ikke vil. Det svarer til jeg siger: “Du må ikke tænke på en lyserød elefant med gule ører”. Så har du alligevel allerede tænkt på den lyserøde elefant med øerne. Et positivt mål vil f.eks. være: “Jeg vejer 65 kg og er normalvægtig” eller “Jeg har dejlige relationer”. Så tænker hjernen tanker om netop det og begynder at lede efter muligheder og adfærd, som kan gøre det til en realitet.

Gør målet specifikt og tidsbestemt

Dit mål er som destinationen i en GPS, det kan fortælle dig, om du er på rette vej eller skal vende om, hvis du er på afveje. Ikke at gøre målet specifikt og tidsbestemt, svarer til at gå ind på billetkontoret og sige: “Jeg vil gerne have en billet”. Og når de spørger dig: “Hvorhen og hvornår” siger du: “Det ved jeg ikke”. Så bliver det svært for ekspedienten at give dig den billet, du drømmer om. Og du kan ende hvor som helst, når som helst, for det er enten tilfældigt eller rejsebureauets ønske om at fylde pladserne op. Det bliver altså andre menneskers agenda og ikke din, der afgør din destination.  Et specifikt mål er: Jeg slanker mig og vejer senest den 1 april 65 kg. Det kan være en rigtig god ide at sætte delmål, så du kan fejre din succes løbende og se, at du er på rette vej. Det kan virke stærkt motiverende. Ingen har som sagt spist en elefant på en gang og så blev Rom jo heller ikke bygget på en dag, men i mange små bidder.

Formuler målet i nutid

For at kunne overskue hverdagen, gør vi mange ting automatisk, altså uden fuld bevidsthed, det vil sige, at det sker ubevidst. Det er derfor det ubevidste sind, der primært styrer dine tanker og adfærd. Og det er summen af dine tanker og handlinger der bliver til dine resultater. Det er derfor ultra vigtigt, at dit ubevidste sind, er med på målet. Da det ubevidste sind forstår bedre i nutid end i fremtid, er det bedst at formulere dit mål i nutid. F.eks. jeg vejer 65 kg, jeg indgår i dejlige relationer, jeg mediterer 5 minutter dagligt, jeg går i fitnesscenter mindst en gang om ugen, eller jeg går hjem fra arbejde seneste kl. 16 tre dage om ugen.

Gør målet realistisk for dig

Se på hvad det kræver af ressourcer og indsats at nå dit mål. Og så spørg dig selv og mærk efter om det er realistisk? Og hvis ikke så undersøg, hvad der skal til for, at målet er opnåeligt for dig? Del det evt. op i delmål.

Sådan påvirker du Dit Indre Styresystem* til at nå dit mål

Hvis du du endnu ikke har skrevet dit mål ned eller du efterfølgende har ændret på målet, så skriv det ned nu og lav et billede af det. Det kan være som tegning, skitse, collage eller et symbol. Det behøver ikke være en super tegning. Placer det som baggrund på telefonen, på køleskabet, på spejlet i badeværelset, eller hvor du ser det ofte. Når jeg anbefaler dette, er det simpelthen fordi, det ubevidste sind forstår bedre i billeder og symboler end i ord. På den måde vil du hverdag påvirke dit ubevidste sind, som styrer dine tanker og handlinger. Og derved påvirker du Dit Indre Styresystem til at støtte dig i at komme i mål.

Rigtig god fornøjelse

Kærlig hilsen

Charlotte Bang

Ekspert i Bevidst Forandring & Kommunikation

Du kan skrive til mig her

Hvis du vil slanke dig kan du tilmelde dig GRATIS Online Foredraget:

“Hemmeligheden bag varigt vægttag – sådan nyder du livet, maden og dig selv mere, mens du slanker dig”

Tilmeld dig her

eller send linket videre til en der, vil have glæde af det

*Dit Indre Styresystem er et Charlotte Bang Varemærke

 

Author: Charlotte Bang

Comments are disabled.

Ring nu og hør mere